dodano: 2015-01-02 21:29:09 edycja: 2016-06-01 23:11:23 odsłon: 5469

Choszczno, kolej

CHOSZCZNO, kolej

(Arnswalde)

Pow. choszczeński. Miasto powiatowe.

Przez Choszczno przebiegają linie kolejowe nr 410 Grzmiąca – Kostrzyn oraz nr 351 Szczecin – Poznań.

Linia kolejowa nr 410 łączyła stację Grzmiąca ze stacją Kostrzyn. Jej długość wynosiła 240 km, rozstaw szyn 1435 mm. Wg danych zawartych w portalu www.bazakolejowa.pl linię otwarto na poszczególnych odcinkach w latach: 1882 - Myślibórz – Kostrzyn, 1883 - Barlinek – Myślibórz, 1895 - Kalisz Pomorski – Choszczno, 1898 - Choszczno – Barlinek, 1900 - Złocieniec - Kalisz Pomorski, 1903 - Połczyn Zdrój – Złocieniec i Barwice - Połczyn Zdrój oraz Grzmiąca – Barwice. Linia na znacznej długości jest rozebrana i nieprzejezdna. Zamknięcie linii odbyło się etapami: Połczyn Zdrój – Złocieniec i Choszczno – Głazów w 1991r. dla ruchu pasażerskiego a w 1992 r. dla przewozów towarowych, Złocieniec – Choszczno dla ruchu pasażerskiego w 1996 r., Drawno – Choszczno dla przewozów towarowych w 1999r., Grzmiąca - Połczyn Zdrój oraz Myślibórz - Kostrzyn i Myślibórz - Kostrzyn w 1999r. a pozostałe odcinki w 2000r.. Linia na odcinku Mirosławiec - Kalisz Pomorski działała dla ruchu towarowego do 2005r. Obecnie na odcinku Połczyn Zdrój – Złocieniec funkcjonuje ścieżka rowerowa (27 km). Na odcinkach Złocieniec -Mirosławiec oraz Barnówko – Kostrzyn prowadzone są przewozy towarowe (łącznie 48 km).

Linia kolejowa nr 351 łączy Szczecin Główny z Poznaniem, jej długość - 213 km. W 1846 r. Towarzystwo Kolei Żelaznej Berlińsko-Szczecińskiej oddało do użytku odcinek ze Szczecina do Stargardu Szczecińskiego, który był przedłużeniem otwartej 3 lata wcześniej linii z Berlina do Szczecina. W tym roku Towarzystwo Kolei Żelaznej Stargardzko-Poznańskiej rozpoczęło budowę odcinka ze Stargardu do Poznania.  Pierwszy pociąg wjechał do Poznania 10 sierpnia 1848r. W 1918 (lub 1919) południowy fragment linii znalazł się w granicach nowo powstałego państwa – II Rzeczypospolitej. Stacjami granicznymi stały się: Kreuz (Krzyż) po stronie niemieckiej i Drawski Młyn po stronie polskiej. Po wytyczeniu nowych granic zgodnie z ustaleniami konferencji poczdamskiej, linia 351 przypadła w całości Polsce.  W latach 1975- 1978 linia została na całym przebiegu zelektryfikowana. (dane z Wikipedii).

Choszczno, wiadukt kolejowy linii 351 oraz 410
Choszczno, linia 410 oraz 351
Choszczno, wiadukt drogowy nad linią 351 oraz 410
Choszczno, wiadukt drogowy nad linią 351 oraz 410
Choszczno, wiadukt drogowy nad linią 351 oraz 410
Choszczno, dworzec kolejowy
Choszczno
Choszczno, linia 410 oraz 351
Choszczno
Choszczno, dworzec kolejowy
Choszczno, dworzec kolejowy
Choszczno, dworzec kolejowy
Choszczno, dworzec kolejowy
Choszczno, linia 410 oraz 351
Choszczno, linia 410 oraz 351
Choszczno, dworzec kolejowy
Choszczno, dworzec kolejowy
Choszczno, dworzec kolejowy
Choszczno, linia 410 oraz 351
Choszczno, dworzec kolejowy
Choszczno, linia 410 oraz 351
Choszczno, linia 410 oraz 351
Choszczno, kolejowa wieża ciśnień
Choszczno, kolejowa wieża ciśnień
Choszczno, kolejowa wieża ciśnień
Choszczno, linia 410 oraz 351
Choszczno, linia 410 oraz 351
Choszczno, ciek pomiędzy jeziorami
Choszczno, mostek drogowy pomiędzy jeziorami
Choszczno, linia 410, ciek pomiędzy jeziorami
Choszczno, linia 410, most kolejowy pomiędzy jeziorami
Choszczno, linia 410, most kolejowy pomiędzy jeziorami
Choszczno, linia 410, pomiędzy jeziorami
Choszczno, linia 410, pomiędzy jeziorami


02 stycznia 2015r. 01 czerwca 2016r. 5469