GRZMIĄCA, kolej
(Gramenz)
Powiat szczecinecki, Gm. Grzmiąca.
Wieś położona 22 km na północny-zachód od Szczecinka, 17 km na południowy-zachód od Bobolic. Siedziba gminy.
Stacja kolejowa Grzmiąca położona jest na północny-zachód wsi. Przybiega tędy linia kolejowa nr 404 Kołobrzeg – Szczecinek a przebiegała linia nr 410 Grzmiąca - Kostrzyn.
Kolejowa wieża ciśnień ma wysokość ok. 18 m, została wybudowana w 1911 r. przez firmę braci Huber z Wrocławia. Wieża ma zbiornik o pojemności 100 m3. (www.wiezecisnien.eu).
Linia kolejowa nr 404 Kołobrzeg – Szczecinek ma długość 100 km. Została oddana do użytku w 1859 r. na odcinku Białogard – Kołobrzeg a w 1878 r. na odcinku Szczecinek – Białogard. Przebiega przez Karlino, Białogard, Tychowo, Grzmiącą. W latach 1988- 89 została zelektryfikowana.
Na wschód od wsi znajduje się most tej linii nad rz. Perznicą.
Linia kolejowa nr 410 łączy stację Grzmiąca ze stacją Kostrzyn. Jej długość wynosi 240 km, rozstaw szyn 1435 mm. Wg danych zawartych w portalu www.bazakolejowa.pl linię otwarto na poszczególnych odcinkach w latach: 1882 - Myślibórz – Kostrzyn, 1883 - Barlinek – Myślibórz, 1895 - Kalisz Pomorski – Choszczno, 1898 - Choszczno – Barlinek, 1900 - Złocieniec - Kalisz Pomorski, 1903 - Połczyn Zdrój – Złocieniec i Barwice - Połczyn Zdrój oraz Grzmiąca – Barwice.
Linia na znacznej długości jest rozebrana i nieprzejezdna. Zamknięcie linii odbyło się etapami: Połczyn Zdrój – Złocieniec i Choszczno – Głazów w 1991r. dla ruchu pasażerskiego a w 1992 r. dla przewozów towarowych, Złocieniec – Choszczno dla ruchu pasażerskiego w 1996 r., Drawno – Choszczno dla przewozów towarowych w 1999r., Grzmiąca - Połczyn Zdrój oraz Myślibórz - Kostrzyn i Myślibórz - Kostrzyn w 1999r. a pozostałe odcinki w 2000r.. Linia na odcinku Mirosławiec - Kalisz Pomorski działała dla ruchu towarowego do 2005r.
Obecnie na odcinku Połczyn Zdrój – Złocieniec funkcjonuje ścieżka rowerowa (27 km). Na odcinkach Złocieniec -Mirosławiec oraz Barnówko – Kostrzyn prowadzone są przewozy towarowe (łącznie 48 km).