Linia kolejowa nr 401 łączy Dąbie (dzielnicę Szczecina) ze Świnoujściem. Jej długość – 100 km. Pierwszy odcinek do Goleniowa i dalej na trasie linii nr 402 do Gryfic został zbudowany przez Towarzystwo Kolei Żelaznej Dąbsko-Kołobrzeskiej i oddany do użytku w 1882 r. Kolejny odcinek z Goleniowa do Wolina wybudowała 10 lat później Pruska Kolej Wschodnia.
Po upaństwowieniu Ostbahnu w 1888 r. następny odcinek linii został zbudowany przez Pruskie Koleje Państwowe. W 1899 r. otwarto odcinek do Międzyzdrojów, a rok później do Świnoujścia. W latach 1945-1948 r. z powodu zburzonego mostu na rzece Dziwnie, pociągi kursowały do stacji Recław i od Wolina Pomorskiego.
Na większości trasy linia jest dwutorowa.
W grudniu 1979 r. zakończono elektryfikację linii do Goleniowa, a rok później jej pozostałą część.
![](_cms3cache/_western/200_200-dsc08285.jpg)
Szczecin Dąbie, kolej
![](_cms3cache/_western/200_200-dsc_4408.jpg)
Goleniów, kolej
![](_cms3cache/_western/200_200-dsc_4593.jpg)
Białuń, kolej
![](_cms3cache/_western/200_200-dsc02288.jpg)
Łoźnica, kolej
![](_cms3cache/_western/200_200-dsc_3752.jpg)
Rokita, kolej
![](_cms3cache/_western/200_200-dsc02727.jpg)
Wysoka Kamieńska, kolej
![](_cms3cache/_western/200_200-dsc_3723.jpg)
Parłówko, kolej
![](_cms3cache/_western/200_200-dsc_3715.jpg)
Troszyn
![](_cms3cache/_western/200_200-dsc_3691.jpg)
Wolin, kolej
![](_cms3cache/_western/200_200-dsc_3598.jpg)
Mokrzyca Wielka, kolej
![](_cms3cache/_western/200_200-dsc_3623.jpg)
Ładzin, kolej
![](_cms3cache/_western/200_200-dsc_3638.jpg)
Warnowo, kolej