WIELEŃ, kolej
(Filehne)
Woj. wielkopolskie, powiat czarnkowsko-trzcianecki, gm. Wieleń.
Miasto położone nad Notecią, 27 km na zachód od Czarnkowa. W okresie międzywojennym granicą polsko-niemiecką była Noteć, która dzieliła Wieleń na niemiecką część północną i południową część polską.
Przez Wieleń Północny przebiega linia kolejowa nr 203 Kostrzyn – Tczew.
Linia kolejowa nr 203 łączy Tczew z Kostrzynem. Stanowi część Ostabhn - magistrali kolejowej, łączącej Berlin z Królewcem. W 1851r. oddano do użytku odcinek Krzyż Wielkopolski – Piła, a w latach 1871–1873 odcinek Piła – Tczew przez Chojnice i Starogard Gdański. Od 1888r. linia była własnością Pruskich Kolei Państwowych. Linia długości 340 km na ok. 2/3 długości jest dwutorowa, nie jest zelektryfikowana. Linia jest czynna, kategorii drugorzędnej.
Przez Wieleń Południowy przebiegała linia kolejowa nr 206 Drawski Młyn – Inowrocław.
Linia kolejowa nr 206 łączyła Inowrocław Rąbinek ze stacją Drawski Młyn, jej długości 164 km. W 1888r. otwarto odcinek linii z Wągrowca do Rogoźna a w 1889r. - z Kościelec Kujawskich do Wągrowca. Odcinek Rogoźno – Drawski Młyn otwarto w 1896 r.. Ostatnim otwartym odcinkiem było Dziarnowo – Kościelec Kujawski. W 1976 r. nastąpiła elektryfikacja szlaku Inowrocław Rąbinek – Dziarnowo. Począwszy od 1991 r. stopniowo zawieszano ruch pasażerski na linii, ostatnim czynnym odcinkiem dla ruchu osobowego była trasa Żnin – Dziarnowo, gdzie pociągi osobowe przestały kursować w maju 2004 r. Obecnie linia jest demontowana.