ŁOŹNICA, kolej
(Kantreck)
Pow. goleniowski, Gm. Przybiernów.
Wieś położona 13 km na południowy-wschód od Przybiernowa, 16 km na północ od Goleniowa.
Przez wieś przebiega linia kolejowa nr 401 Szczecin Dąbie – Świnoujście oraz przebiegała linia Popiele – Stepnica. Na północ od stacji kolejowej znajdują się dwa mosty kolejowe linii 401 nad rzeczką Gowienicą oraz dwa wiadukty rozebranej linii – jeden nad linią 401, drugi zdemontowany – nad drogą leśną.
Linia kolejowa nr 401 łączy Dąbie (dzielnicę Szczecina) ze Świnoujściem. Jej długość – 100 km. Pierwszy odcinek do Goleniowa i dalej na trasie linii nr 402 do Gryfic został zbudowany przez Towarzystwo Kolei Żelaznej Dąbsko-Kołobrzeskiej i oddany do użytku w 1882 r. Kolejny odcinek z Goleniowa do Wolina wybudowała 10 lat później Pruska Kolej Wschodnia. Po upaństwowieniu Ostbahnu w 1888 r. następny odcinek linii został zbudowany przez Pruskie Koleje Państwowe. W 1899 r. otwarto odcinek do Międzyzdrojów, a rok później do Świnoujścia. W latach 1945-1948 r. z powodu zburzonego mostu na rzece Dziwnie, pociągi kursowały do stacji Recław i od Wolina Pomorskiego. Na większości trasy linia jest dwutorowa. W grudniu 1979 r. zakończono elektryfikację linii do Goleniowa, a rok później jej pozostałą część.
Linia kolejowa Popiele – Stepnica Gryfickiej Kolei Wąskotorowej miała długość 54 km. Odcinki były uruchamiane w latach: Gryfice – Popiele w 1896 r. i ponownie w 1901 r. po zmianie prześwitu toru, Popiele – Golczewo w 1901 r., Golczewo – Stepnica w 1903 r. Odcinek Łoźnica - Stepnica w 1977 r. zamknięto dla ruchu pasażerskiego, a w 1996 r. zamknięto całą linię również dla ruchu towarowego. W 2007 r. linia została rozebrana.