loading...

WYSOKA KAMIEŃSKA, kolej

(Wietstock)

Powiat kamieński, gm. Golczewo.

Wieś położona 10 km na zachód od Golczewa.

W zachodniej części wsi przebiega linia kolejowa nr 401 Szczecin Dąbie – Świnoujście, przebiega linia nr 407 Wysoka Kamieńska - Trzebiatów oraz przebiegała linia nr 420 Wysoka Kamieńska - Worowo.

Na odcinku Wysoka Kamieńska – Kretlewo znajdują się obiekty linii 420: betonowy most nad Wołczenicą (rzeka dł. 52 km, uchodzi do Zatoki Cichej cieśniny Dziwny) oraz mostek nad ciekiem.

Linia kolejowa nr 401 łączy Dąbie (dzielnicę Szczecina) ze Świnoujściem. Jej długość – 100 km. Pierwszy odcinek do Goleniowa i dalej na trasie linii nr 402 do Gryfic został zbudowany przez Towarzystwo Kolei Żelaznej Dąbsko-Kołobrzeskiej i oddany do użytku w 1882 r. Kolejny odcinek z Goleniowa do Wolina wybudowała 10 lat później Pruska Kolej Wschodnia. Po upaństwowieniu Ostbahnu w 1888 r. następny odcinek linii został zbudowany przez Pruskie Koleje Państwowe. W 1899 r. otwarto odcinek do Międzyzdrojów, a rok później do Świnoujścia. W latach 1945-1948 r. z powodu zburzonego mostu na rzece Dziwnie, pociągi kursowały do stacji Recław i od Wolina Pomorskiego. Na większości trasy linia jest dwutorowa. W grudniu 1979 r. zakończono elektryfikację linii do Goleniowa, a rok później jej pozostałą część.

Linia kolejowa nr 420 z Worowa do Wysokiej Kamieńskiej przebiegała przez Resko, Płoty i Golczewo, jej długość - 60 km. Poszczególne odcinki otwarte zostały: w 1906 r. Worowo – Resko, 1909 r. Resko – Golczewo, 1910 r. Golczewo – Wysoka Kamieńska. W 1992 r. zamknięto znaczną część linii dla ruchu pasażerskiego i towarowego. Obecnie linia jest nieprzejezdna.

Linia kolejowa nr 407 Trzebiatów – Wysoka Kamieńska miała długość 56 km, była to linia normalnotorowa. W 1892 r. uruchomiono odcinek Wysoka Kamieńska – Kamień Pomorski, w 1906 r. uruchomiono odcinek kamień Pomorski – Trzebiatów. W 1945 r. rozebrano linię na odcinku Kamień Pomorski – Trzebiatkowo. W 1982 r. zelektryfikowano odcinek Kamień Pomorski – Wysoka Kamieńska, długości 16 km, który jest nadal wykorzystywany do przewozów pasażerskich (informacje wg www.bazakolejowa.pl).

Wysoka Kamieńska, linia 401 Wysoka Kamieńska, linia 401
Wysoka Kamieńska, stacja linii 401 Wysoka Kamieńska, stacja linii 401
Wysoka Kamieńska, stacja linii 401 Wysoka Kamieńska, stacja linii 401
Wysoka Kamieńska, stacja linii 401 Wysoka Kamieńska, stacja linii 401
Wysoka Kamieńska, stacja linii 401 Wysoka Kamieńska, stacja linii 401
Wysoka Kamieńska, linia 401 Wysoka Kamieńska, linia 401
Wysoka Kamieńska, linia 401 Wysoka Kamieńska, linia 401
Wysoka Kamieńska, stacja linii 401 Wysoka Kamieńska, stacja linii 401
Wysoka Kamieńska, linia 401 Wysoka Kamieńska, linia 401
Wysoka Kamieńska, linia 401 Wysoka Kamieńska, linia 401
Kolejowa wieża ciśnień Kolejowa wieża ciśnień
Kolejowa wieża ciśnień Kolejowa wieża ciśnień
Wysoka Kamieńska, linia 401 Wysoka Kamieńska, linia 401
Kolejowa wieża ciśnień Kolejowa wieża ciśnień
Kolejowa wieża ciśnień Kolejowa wieża ciśnień
Kolejowa wieża ciśnień Kolejowa wieża ciśnień
Wysoka Kamieńska, linia 420 Wysoka Kamieńska, linia 420
Wysoka Kamieńska, linia 420 Wysoka Kamieńska, linia 420
Wysoka Kamieńska, linia 420 Wysoka Kamieńska, linia 420
Wysoka Kamieńska, mostek linii 420 Wysoka Kamieńska, mostek linii 420
Wysoka Kamieńska, ciek pod mostkiem Wysoka Kamieńska, ciek pod mostkiem
Wysoka Kamieńska, most nad Wołczenicą, linia 420 Wysoka Kamieńska, most nad Wołczenicą, linia 420
Wysoka Kamieńska, most nad Wołczenicą, linia 420 Wysoka Kamieńska, most nad Wołczenicą, linia 420
Wysoka Kamieńska, Wołczenica Wysoka Kamieńska, Wołczenica
lapidarium na cmentarzu lapidarium na cmentarzu
16 listopada 2011r. 07 stycznia 2017r. 8564 Drukuj
2007 - 2024 © Wszelkie Prawa Zastrzeżone | email: atka66@wp.pl

projektowanie, design, stron www, design,branding, projektowanie logo, aplikacje mobilne