GOLENIÓW, kolej
(Gollnow)
Miasto powiatowe położone nad Iną, 35 km na północny-wschód od Szczecina.
Przez Goleniów przebiegają linie kolejowe: linia nr 401 Szczecin Dąbie – Świnoujście oraz linia nr 402 Goleniów – Koszalin a przebiegała linia nr 424 Goleniów – Maszewo.
Ciekawe elementy architektury kolejowej: linia 401 - stalowy most nad Iną i wiadukt nad ul. Dworcową, wieża ciśnień.
Linia kolejowa nr 401 łączy Dąbie (dzielnicę Szczecina) ze Świnoujściem. Jej długość – 100 km. Pierwszy odcinek do Goleniowa i dalej na trasie linii nr 402 do Gryfic został zbudowany przez Towarzystwo Kolei Żelaznej Dąbsko-Kołobrzeskiej i oddany do użytku w 1882 r. Kolejny odcinek z Goleniowa do Wolina wybudowała 10 lat później Pruska Kolej Wschodnia. Po upaństwowieniu Ostbahnu w 1888 r. następny odcinek linii został zbudowany przez Pruskie Koleje Państwowe. W 1899 r. otwarto odcinek do Międzyzdrojów, a rok później do Świnoujścia. W latach 1945-1948 r. z powodu zburzonego mostu na rzece Dziwnie, pociągi kursowały do stacji Recław i od Wolina Pomorskiego. Na większości trasy linia jest dwutorowa. W grudniu 1979 r. zakończono elektryfikację linii do Goleniowa, a rok później jej pozostałą część.
Linia kolejowa nr 402 łączy Koszalin z Goleniowem. Przebiega przez Kołobrzeg, Gryfice i Nowogard. Jej długość – 142 km. Linię na odcinku Kołobrzeg – Goleniów otwarto etapami w 1882 r.. W 1899 r. otwarto odcinek Kołobrzeg – Koszalin. Linia jest jednotorowa, zelektryfikowana tylko na odcinku Koszalin-Kołobrzeg.
Linia kolejowa nr 424 Goleniów – Maszewo została otwarta w grudniu 1903 r. Jej długość – 17 km. Została zamknięta w 1992 r. a rozebrana w 2006r. Była to linia normalnotorowa.