loading...

KRZYŻ WIELKOPOLSKI

(Kreuz)

Woj. wielkopolskie, powiat czarnkowsko-trzcianecki, siedziba gminy.  

Miasto nazwę Krzyż Wielkopolski, powstanie oraz swój wielki rozwój zawdzięcza korzystnemu położeniu na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych, na których zbudowano linie kolejowe z Poznania do Szczecina (1848r.) i z Berlina do Bydgoszczy (1851r.). Koleje były kołem napędowym rozwoju i postępu przez prawie 150 lat. Powstały zakłady przemysłowe, znalazły się miejsca pracy poza rolnictwem. Ok. 1844 r. postanowiono, że nowa linia kolejowa z Berlina do Królewca powinna przebiegać trasą Berlin - Kostrzyn - Piła - Bydgoszcz - Tczew - Malbork - Elbląg - Frombork - Królewiec. Latem 1847 r. rozpoczęto prace przy mostach na Wiśle i Nogacie w Tczewie oraz Malborku, zaś w czerwcu 1848 r. - w obecnym Krzyżu. Niebawem powstało połączenie ze Szczecina do Poznania przez Stargard Szczeciński, Choszczno i Krzyż Wielkopolski. Na mocy Traktatu Wersalskiego granica Polski międzywojennej biegła nad Notecią zaledwie 2 km od Krzyża, który stał się niemiecką stacją graniczną. Prawa miejskie Krzyż otrzymał w 1936 r., kiedy był dużym i prężnie rozwijającym się ośrodkiem. Powyższy tekst zaczerpnęłam ze strony http://www.krzyz.pl.

Przez Krzyż Wielkopolski przebiegają linie kolejowe:

Linia kolejowa nr 412 łączyła Krzyż Wielkopolski z Wałczem. Długość linii 61 km. Odcinek linii z Krzyża do Człopy otwarto w 1899 r., a z Człopy do Wałcza w 1904r.. Degradacja torowiska doprowadziła do zamknięcia odcinka Wałcz – Człopa w sierpniu 1988r.. Linię zamknięto dla ruchu pasażerskiego w 1991r. a dla towarowego w 2000 r.. Obecnie linia częściowo nieprzejezdna oraz rozebrana.

Linia kolejowa nr 203 łączy Tczew z Kostrzynem. Stanowi część Ostabhn - magistrali kolejowej, łączącej Berlin z Królewcem. W 1851r. oddano do użytku odcinek Krzyż Wielkopolski – Piła, a w latach 1871–1873 odcinek  Piła – Tczew przez Chojnice i Starogard Gdański. Od 1888r. linia była własnością Pruskich Kolei Państwowych. Linia długości 340 km na ok. 2/3 długości jest dwutorowa, nie jest zelektryfikowana. Linia jest czynna, kategorii drugorzędnej.

Linia kolejowa nr 351 łączy Szczecin Główny z Poznaniem, jej długość to 213 km. W 1846 r. Towarzystwo Kolei Żelaznej Berlińsko-Szczecińskiej oddało do użytku odcinek ze Szczecina do Stargardu Szczecińskiego, który był przedłużeniem otwartej 3 lata wcześniej linii z Berlina do Szczecina. W tym roku Towarzystwo Kolei Żelaznej Stargardzko-Poznańskiej rozpoczęło budowę odcinka ze Stargardu do Poznania.  Pierwszy pociąg wjechał do Poznania 10 sierpnia 1848r. W 1918 (lub 1919) południowy fragment linii znalazł się w granicach nowo powstałego państwa – II Rzeczypospolitej. Stacjami granicznymi stały się: Kreuz (Krzyż) po stronie niemieckiej i Drawski Młyn po stronie polskiej. Po wytyczeniu nowych granic zgodnie z ustaleniami konferencji poczdamskiej, linia 351 przypadła w całości Polsce.  W latach 1975- 1978 linia została na całym przebiegu zelektryfikowana.

Tekst o liniach kolejowych zaczerpnęłam z Wikipedii.

Krzyż Wlkp, dworzec kolejowy Krzyż Wlkp, dworzec kolejowy
Krzyż Wlkp, dworzec kolejowy Krzyż Wlkp, dworzec kolejowy
Krzyż Wlkp, dworzec kolejowy Krzyż Wlkp, dworzec kolejowy
Krzyż Wlkp, dworzec kolejowy Krzyż Wlkp, dworzec kolejowy
Krzyż Wlkp, dworzec kolejowy Krzyż Wlkp, dworzec kolejowy
Krzyż Wlkp, dworzec kolejowy Krzyż Wlkp, dworzec kolejowy
Krzyż Wlkp, dworzec kolejowy Krzyż Wlkp, dworzec kolejowy
Wiadukt linii 351 nad linią 203 Wiadukt linii 351 nad linią 203
Krzyż Wlkp, dworzec kolejowy Krzyż Wlkp, dworzec kolejowy
Krzyż Wlkp, wiadukt ul. Drawska Krzyż Wlkp, wiadukt ul. Drawska
Wiadukt linii 351 nad DW 174 Wiadukt linii 351 nad DW 174
Wiadukt linii 351 nad ul. Portową Wiadukt linii 351 nad ul. Portową
Wiadukt linii 351 nad linią 203 Wiadukt linii 351 nad linią 203
Wiadukt linii 351 nad linią 203 Wiadukt linii 351 nad linią 203
13 maja 2016r. 13 maja 2016r. 29 2378 Drukuj
2007 - 2019 © Wszelkie Prawa Zastrzeżone | email: atka66@wp.pl

projektowanie, design, stron www, design,branding, projektowanie logo, aplikacje mobilne