KRZYŻ WIELKOPOLSKI
(Kreuz)
Woj. wielkopolskie, powiat czarnkowsko-trzcianecki, siedziba gminy.
Miasto nazwę Krzyż Wielkopolski, powstanie oraz swój wielki rozwój zawdzięcza korzystnemu położeniu na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych, na których zbudowano linie kolejowe z Poznania do Szczecina (1848r.) i z Berlina do Bydgoszczy (1851r.). Koleje były kołem napędowym rozwoju i postępu przez prawie 150 lat. Powstały zakłady przemysłowe, znalazły się miejsca pracy poza rolnictwem. Ok. 1844 r. postanowiono, że nowa linia kolejowa z Berlina do Królewca powinna przebiegać trasą Berlin - Kostrzyn - Piła - Bydgoszcz - Tczew - Malbork - Elbląg - Frombork - Królewiec. Latem 1847 r. rozpoczęto prace przy mostach na Wiśle i Nogacie w Tczewie oraz Malborku, zaś w czerwcu 1848 r. - w obecnym Krzyżu. Niebawem powstało połączenie ze Szczecina do Poznania przez Stargard Szczeciński, Choszczno i Krzyż Wielkopolski. Na mocy Traktatu Wersalskiego granica Polski międzywojennej biegła nad Notecią zaledwie 2 km od Krzyża, który stał się niemiecką stacją graniczną. Prawa miejskie Krzyż otrzymał w 1936 r., kiedy był dużym i prężnie rozwijającym się ośrodkiem. Powyższy tekst zaczerpnęłam ze strony http://www.krzyz.pl.
Przez Krzyż Wielkopolski przebiegają linie kolejowe:
Linia kolejowa nr 412 łączyła Krzyż Wielkopolski z Wałczem. Długość linii 61 km. Odcinek linii z Krzyża do Człopy otwarto w 1899 r., a z Człopy do Wałcza w 1904r.. Degradacja torowiska doprowadziła do zamknięcia odcinka Wałcz – Człopa w sierpniu 1988r.. Linię zamknięto dla ruchu pasażerskiego w 1991r. a dla towarowego w 2000 r.. Obecnie linia częściowo nieprzejezdna oraz rozebrana.
Linia kolejowa nr 203 łączy Tczew z Kostrzynem. Stanowi część Ostabhn - magistrali kolejowej, łączącej Berlin z Królewcem. W 1851r. oddano do użytku odcinek Krzyż Wielkopolski – Piła, a w latach 1871–1873 odcinek Piła – Tczew przez Chojnice i Starogard Gdański. Od 1888r. linia była własnością Pruskich Kolei Państwowych. Linia długości 340 km na ok. 2/3 długości jest dwutorowa, nie jest zelektryfikowana. Linia jest czynna, kategorii drugorzędnej.
Linia kolejowa nr 351 łączy Szczecin Główny z Poznaniem, jej długość to 213 km. W 1846 r. Towarzystwo Kolei Żelaznej Berlińsko-Szczecińskiej oddało do użytku odcinek ze Szczecina do Stargardu Szczecińskiego, który był przedłużeniem otwartej 3 lata wcześniej linii z Berlina do Szczecina. W tym roku Towarzystwo Kolei Żelaznej Stargardzko-Poznańskiej rozpoczęło budowę odcinka ze Stargardu do Poznania. Pierwszy pociąg wjechał do Poznania 10 sierpnia 1848r. W 1918 (lub 1919) południowy fragment linii znalazł się w granicach nowo powstałego państwa – II Rzeczypospolitej. Stacjami granicznymi stały się: Kreuz (Krzyż) po stronie niemieckiej i Drawski Młyn po stronie polskiej. Po wytyczeniu nowych granic zgodnie z ustaleniami konferencji poczdamskiej, linia 351 przypadła w całości Polsce. W latach 1975- 1978 linia została na całym przebiegu zelektryfikowana.
Tekst o liniach kolejowych zaczerpnęłam z Wikipedii.