Dąbie, kolej
(Altdamm)
Powiat Szczecin, Gm. Szczecin, część Szczecina
Przebiega tędy linia kolejowa nr 351 i ma początek linia 401.
Znajdują się tu ciekawe elementy linii kolejowych: most linii 401 nad Płonią, most linii 351 nad Płonią, most odcinka SDA-SDC nad Płonią, wiadukt drogi S3 nad linią 351, kolejowa wieża ciśnień.
Linia kolejowa nr 351 łączy Szczecin Główny z Poznaniem, jej długość - 213 km. W 1846 r. Towarzystwo Kolei Żelaznej Berlińsko-Szczecińskiej oddało do użytku odcinek ze Szczecina do Stargardu Szczecińskiego, który był przedłużeniem otwartej 3 lata wcześniej linii z Berlina do Szczecina. W tym roku Towarzystwo Kolei Żelaznej Stargardzko-Poznańskiej rozpoczęło budowę odcinka ze Stargardu do Poznania. Pierwszy pociąg wjechał do Poznania 10 sierpnia 1848r. W 1918 (lub 1919) południowy fragment linii znalazł się w granicach nowo powstałego państwa – II Rzeczypospolitej. Stacjami granicznymi stały się: Kreuz (Krzyż) po stronie niemieckiej i Drawski Młyn po stronie polskiej. Po wytyczeniu nowych granic zgodnie z ustaleniami konferencji poczdamskiej, linia 351 przypadła w całości Polsce. W latach 1975- 1978 linia została na całym przebiegu zelektryfikowana. (dane z Wikipedii).
Linia kolejowa nr 401 łączy Dąbie (dzielnicę Szczecina) ze Świnoujściem. Jej długość – 100 km. Pierwszy odcinek do Goleniowa i dalej na trasie linii nr 402 do Gryfic został zbudowany przez Towarzystwo Kolei Żelaznej Dąbsko-Kołobrzeskiej i oddany do użytku w 1882 r. Kolejny odcinek z Goleniowa do Wolina wybudowała 10 lat później Pruska Kolej Wschodnia. Po upaństwowieniu Ostbahnu w 1888 r. następny odcinek linii został zbudowany przez Pruskie Koleje Państwowe. W 1899 r. otwarto odcinek do Międzyzdrojów, a rok później do Świnoujścia. W latach 1945-1948 r. z powodu zburzonego mostu na rzece Dziwnie, pociągi kursowały do stacji Recław i od Wolina Pomorskiego. Na większości trasy linia jest dwutorowa. W grudniu 1979 r. zakończono elektryfikację linii do Goleniowa, a rok później jej pozostałą część.