DRAWSKI MŁYN, kolej
(Dratzigmühle)
Woj. wielkopolskie, powiat czarnkowsko-trzcianecki, gm. Drawsko.
Wieś położona 3 km na wschód od Drawska, 7 km na południowy-wschód od Krzyża Wielkopolskiego, 8 km na południowy-zachód od Wielenia.
We wschodniej części wsi przebiegają linie kolejowe nr 351 Szczecin – Poznań oraz nr 206 Drawski Młyn – Inowrocław.
Linia kolejowa nr 206 łączyła Inowrocław Rąbinek ze stacją Drawski Młyn, jej długości 164 km. W 1888r. otwarto odcinek linii z Wągrowca do Rogoźna a w 1889r. - z Kościelec Kujawskich do Wągrowca. Odcinek Rogoźno – Drawski Młyn otwarto w 1896 r.. Ostatnim otwartym odcinkiem było Dziarnowo – Kościelec Kujawski. W 1976 r. nastąpiła elektryfikacja szlaku Inowrocław Rąbinek – Dziarnowo. Począwszy od 1991 r. stopniowo zawieszano ruch pasażerski na linii, ostatnim czynnym odcinkiem dla ruchu osobowego była trasa Żnin – Dziarnowo, gdzie pociągi osobowe przestały kursować w maju 2004 r. Obecnie linia jest demontowana. (Źródło – Wikipedia).
Linia kolejowa nr 351 łączy Szczecin Główny z Poznaniem, jej długość to 213 km. W 1846 r. Towarzystwo Kolei Żelaznej Berlińsko-Szczecińskiej oddało do użytku odcinek ze Szczecina do Stargardu Szczecińskiego, który był przedłużeniem otwartej 3 lata wcześniej linii z Berlina do Szczecina. W tym roku Towarzystwo Kolei Żelaznej Stargardzko-Poznańskiej rozpoczęło budowę odcinka ze Stargardu do Poznania. Pierwszy pociąg wjechał do Poznania 10 sierpnia 1848r. W 1918 (lub 1919) południowy fragment linii znalazł się w granicach nowo powstałego państwa – II Rzeczypospolitej. Stacjami granicznymi stały się: Kreuz (Krzyż) po stronie niemieckiej i Drawski Młyn po stronie polskiej. Po wytyczeniu nowych granic zgodnie z ustaleniami konferencji poczdamskiej, linia 351 przypadła w całości Polsce. W latach 1975- 1978 linia została na całym przebiegu zelektryfikowana. (Źródło – Wikipedia).