
BARLINEK, kolej
(Berlinchen)
Powiat myśliborski, gm. Barlinek.
Miasto położone 33 km na północny-wschód od Myśliborza, 28 km na północ od Gorzowa Wlkp., u wypływu Płoni z Jez. Barlineckiego, na skraju rozległej Puszczy Barlineckiej.
Przez Barlinek przebiegała linia kolejowa nr 410 Grzmiąca – Kostrzyn.
Prezentowane elementy linii: wiadukt kolejowy nad drogą leśną gruntową ze wsi Żydowo do skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 151 z drogą do wsi Płonno, wiadukt kolejowy nad ulicą Ogrodową, betonowy most kolejowy nad Młynówką, wiadukt kolejowy nad ulicą Tunelową, kładka dla pieszych nad linią kolejową od ulicy Kasprowicza do Podwala.
Linia kolejowa nr 410 łączyła stację Grzmiąca ze stacją Kostrzyn. Jej długość wynosiła 240 km, rozstaw szyn 1435 mm. Wg danych zawartych w portalu www.bazakolejowa.pl linię otwarto na poszczególnych odcinkach w latach: 1882 - Myślibórz – Kostrzyn, 1883 - Barlinek – Myślibórz, 1895 - Kalisz Pomorski – Choszczno, 1898 - Choszczno – Barlinek, 1900 - Złocieniec - Kalisz Pomorski, 1903 - Połczyn Zdrój – Złocieniec i Barwice - Połczyn Zdrój oraz Grzmiąca – Barwice.
Linia na znacznej długości jest rozebrana i nieprzejezdna. Zamknięcie linii odbyło się etapami: Połczyn Zdrój – Złocieniec i Choszczno – Głazów w 1991r. dla ruchu pasażerskiego a w 1992 r. dla przewozów towarowych, Złocieniec – Choszczno dla ruchu pasażerskiego w 1996 r., Drawno – Choszczno dla przewozów towarowych w 1999r., Grzmiąca - Połczyn Zdrój oraz Myślibórz - Kostrzyn i Myślibórz - Kostrzyn w 1999r. a pozostałe odcinki w 2000r.. Linia na odcinku Mirosławiec - Kalisz Pomorski działała dla ruchu towarowego do 2005r.
Obecnie na odcinku Połczyn Zdrój – Złocieniec funkcjonuje ścieżka rowerowa (27 km). Na odcinkach Złocieniec -Mirosławiec oraz Barnówko – Kostrzyn prowadzone są przewozy towarowe (łącznie 48 km).